Drámapedagógiai gyakorlatok a kommunikációs készség és memóriafejlesztés céljából
A pedagógiai gyakorlatomban bevált és sikeres elemek nem új találmányra épülnek, hiszen könyvtárnyi anyag szól a játék pedagógiai és pszichológiai szerepéről. A játék személyiségformáló, belső motivációt ösztönző erejét emelem ki. Azokról a drámapedagógiában alkalmazott játékokról van szó, amelyek pozitív energiákat szabadítanak fel a résztvevőben, szórakozást, szenvedélyes kutatást nyújtanak, fantáziaképességet, önkontrollt feltételeznek, szerepet kapnak az agresszió levezetésében, a gondolkodás, a kreativitás fejlesztésében, segí- tenek az önismeret és társismeretben, a társas kapcsolatok kialakításában. A drámapedagógia játék- és gyakorlattípusainak felhasználásával alakítottam ki és adaptáltam a magyar nyelvi órák anyagához, követelményeihez a következőket.
Koncentrációt fejlesztő, agressziólevezető, beszédhallást fejlesztő, szövegértést segítő
♣ Ha a játékvezető azt mondja: Budapest, akkor állva kell maradni, ha azt mondja: Bécs, le kell guggolni. Aki téveszt, leül a helyére. A játék addig tart, amíg csak egy játékos marad. Ha hosszú ideig tud bent maradni több játékos, akkor mindannyian győztesek. Játékidő: maximum 3-4 perc.
♣ Ugyanez a játék. Állva marad, ha magas magánhangzót hall, leguggol, ha mélyet. Ha a szóban j-t kell írni, akkor áll, ha ly-t, akkor leguggol.
Koncentráció-, kommunikációfejlesztő
♣ Ha érzed, hogy rád nézek, akkor mondj pl. cselevést jelentő szót; ellentétes jelentésű szavakat; az általam mondott szóhoz rokon értelmű szót; igaz állításokat a mondatról; stb. Ha mindenki egyszer játékba került, akkor van vége.
Memóriafejlesztés, önismeret, társismeret – fő mondatrészek tanítása
♣ Minden játékos gondolja és válassza ki, mi a kedvenc színe! Akinek dobják a labdát, az mondja a keresztnevét, és utána kedvenc színét (pl. Teri kék). Majd új játékosnak adja a labdát. Időnként a játékvezető megállítja a játékot, és a labdát tartó gyerek azt a feladatot kapja, hogy sorolja el, ki mit mondott. Mindenkinek játékba kell kerülnie, akkor van vége.
♣ Ezután a kedves szabadidős foglalkozást kell megnevezni úgy, hogy a neve elé mondja a kedvenc színt (l. előbbi kör), utána a név, majd a kedves foglalatosság (pl. Kék Teri biciklizik). Ugyanúgy játsszuk, mint az előbb. A játék végén leírhatunk néhány mondatot a névszói állítmánnyal, majd az igeivel, és elemezzük a mondatot a fő mondatrészek szerint. Megnevezzük az állítmány fajtáját is. Indukciós szöveg helyett ezt használom az alany-állítmány fogalmának kialakításában, az állítmány fajtáinak tanításában.
♣ Labdadobással: dobom az alanyt, dobd az állítmányt (pl. A fenyő – zöld; A színészek és a rendező – dolgoznak;) – az alany és az állítmány egyeztetésének tanítására
♣ Névszói állítmány tanítására – Készíts önarcképet! Fejezd be a mondatokat! Termetem …Arcom … Hajam … Szemem … Mozgásom … Természetem … Legjobb tulajdonságom ... Kedves időtöltésem …
Érzékelő gyakorlatok
♣ Csukott szemmel idézd fel a hangot! Mit csinál? kakas, béka fék, forró olaj, vonat stb. Az elképzelt hangok sorrendbe állítása valamilyen skála szerint (pl. a kellemetlentől a kellemesig; a hangostól a halkig; a természet hangja –nem természetes hang). A gyerekek soroljanak ötleteket, ők válasszák ki a szempontot! Ez a játék nemcsak a hangutánzó szavak tanítására alkalmas, hanem a Hang és betű té- makör felvezetésére is.
♣ Az előző játékot összekapcsolhatjuk memória- és kommunikációs gyakorlattal is, ha úgy indítjuk, hogy A kakas kukorékolása eszembe juttatja… Minden játékos elmondja, vagy csak az, akinek van valamilyen története, emléke ezzel kapcsolatosan.
♣ A hang keletkezésének bemutatása a fizikaórán és az énekórán használt hangvilla segítségével történik. A rezgőmozgás megfigyeltetésére a rezgő hangvillát az egyik lány tanuló fülbevalójához helyezzük. Ilyen rezgést kell a tanulóknak megfigyelniük a hangszalagok működésének esetében is egy-egy szó vagy nevük kimondásakor.
♣ Hangpingpong; A 3 padsor közül a két szélső a ping és pong csapat, a középső a pingpong. Ha a játékvezető által felsorolt szavak megfelelnek az ő szabályaiknak, akkor le kell írniuk azt a szót, vagyis akkor náluk a labda (pl. ping – a magas hangrendű szavakat írja le; pong – a mély hangrendűeket; pingpong – a vegyes hangrendűeket; vagy ping – a csupa rövid magánhangzót tartalmazó szót; pong – a csupa hosszú magánhangzót tartalmazó szót; pingpong – a rövid és hosszú magánhangzót tartalmazó szót írja le). Az a padsor győz, ahol a legtöbb hibátlan megoldás született, vagy legkevesebb a hibaszám.
♣ Térérzékelés – Állj oda, ahova mondom! (pl. pad alá, fölé, pad mellé, pad elé, két pad közé stb.) Hol vagy? Hova mégy? Honnan jössz? kérdésekre névutóval kell válaszolni.
♣ Fantáziafejlesztő, kommunikációs gyakorlattal összekötve Csukott szemmel képzeld el a következő képeket! A játékvezető egy részletet olvas fel a házi olvasmányból, ahol sok ige szerepel, pl. „A török egyre nagyobb sokaságban tör fel a bástyán. Már fel is ugrálnak. Gyilkos birokra kelnek a vitézekkel. Maga Dobó is torkon markol egyet, egy óriást, akinek csak a csontja van egy mázsa. Próbálja visszalökni. A tö- rök megveti a lábát. Egy percig mind a kettő meredt szemmel liheg.” (Gárdonyi: Egri csillagok) Ki mit tudott elképzelni? Mitől vált mozgalmassá a kép? Ezután beszélhetünk az ige szerepéről a mondatban.
♣ Adott képről (pl. Székely B.: Egri nők) színek, illatok, ízek, tapintható dolgok gyűjtése, vagy Fogalmazd meg, mi volt a képen látható jelenet előtt, mi volt utána!
♣ Mi jellemezte a szünetedet (téli, tavaszi, nyári)? Írd le a jellemző színt, illatot, ízt, tapintható dolgot! Mindenki felsorolja a leírt szavakat, akiére kíváncsiak a többiek, azt ki is fejti, elmeséli az élményét.
♣ Mit adtam a kezedbe? Egy tárgyat csukott szemmel, hátra tett kézzel, csak tapintás útján részletesen le kell írni, hogy a többiek kitalálják, mi az.
♣ A rendőrség nyomoz, éppen a tettes nyomában vannak. Olyan részletes leírást kell adni a körözött személyről CB-rádión, hogy a másik kolléga ráismerhessen. Jelenetben elő is lehet adni.
A memóriafejlesztés hatásai
A memóriafejlesztés kicsi kortól nagyon hasznos. Minél korábban kezdjük el fejleszteni gyermekünk emlékezőtehetségét, annál könnyebben fog haladni, ahogy iskolába kerül. Gondoljunk csak bele: a memóriafejlesztés ugyanis remek alap ahhoz, hogy a gyermekek egyszeri hallás után is sok információt jegyezzenek meg, ami az iskolában nagyban megkönnyíti számukra a tanulást. Ahogy a memóriafejlesztés gyermekkorban, úgy később egész életünk során kiemelt jelentőséggel bír!
Forrás: Kulcsár Marianna: Drámapedagógiai gyakorlatok a kommunikációs készség fejlesztésére